Aktualności

XI edycja Festiwalu Organizacji Pozarządowych odbędzie się 11 września na katowickim Rynku – Plac nad Rawą.
Festiwal to doskonała okazja do tego żeby poznać działalność organizacji pozarządowych działających na terenie Katowic.
Wśród ponad 50 stoisk nie zabraknie atrakcji dla najmłodszych i tych nieco starszych – pojawią się animacje, zabawy plastyczne,
warsztaty, animacje, występy sceniczne i wiele, wiele innych. Będzie również okazja do wsparcia akcji charytatywnych.
Festiwalowe miasteczko działać będzie w godzinach od 12 do 18.
Tegoroczny Festiwal Organizacji Pozarządowych jest organizowane przez Miasto Katowice oraz Stowarzyszenie Jarmark Kultury
*****

Ogólnopolska kampania społeczna Głosu Seniora i Adamed dla Seniora.

Miło nam poinformować, że miasto Katowice przyłączyło się do Ogólnopolskiej kampanii społecznej Głosu Seniora i Adamed dla Seniora, która promuje pomoc sąsiedzką skierowaną do potrzebujących seniorów.

Najbardziej dotkliwym problemem osób starszych jest samotność i brak zainteresowania ze strony najbliższego otoczenia. Ale nawet najbardziej samotny człowiek ma sąsiada. I każdy z nas jest czyimś sąsiadem. Często seniorzy nie chcą prosić o pomoc,  albo nie chcą  nam przeszkadzać, kiedy widzą, jak spieszymy się każdego dnia do pracy czy na zakupy, zajęci swoimi sprawami. Ich izolację pogłębiła trwająca od ponad roku pandemia.

Tymczasem tak naprawdę nawet najdrobniejszy gest sąsiedzkiej życzliwości może okazać się o wiele cenniejszy niż wszelkie formy pomocy instytucjonalnej. Dlaczego? Bo wynika z autentycznego zainteresowania drugim człowiekiem, seniorem, sąsiadem.

Chcąc dołączyć do akcji, należy wydrukować gotowy plakat dostępny na stronie www.glosseniora.poznaj-sasiada.pl , wpisać numer kontaktowy i zawiesić na klatce schodowej lub włożyć do skrzynki osoby samotnej. W kolejnym kroku należy poczekać na zgłoszenie potrzebującego seniora, a następnie pomóc takiej osobie ze zrobieniem zakupów, wyprowadzeniem psa czy rozmową telefoniczną.

Miasto Katowice aktywnie włączy się w kampanię poprzez:

  • umieszczenie informacji o kampanii społecznej na stronie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej oraz fanpagach katowickich Programów Aktywności Lokalnej oraz Centrów Społecznościowych;
  • informowanie o kampanii oraz dystrybucja plakatów poprzez pracowników terenowych tj. m.in. pracowników socjalnych, asystentów rodziny podczas wizyt u podopiecznych MOPS Katowice;
  • informowanie o kampanii oraz dystrybucję plakatów podczas wydarzeń lokalnych (w tym międzypokoleniowych) organizowanych przez Programy Aktywności Lokalnej oraz Centra Społecznościowe realizowane przez MOPS Katowice oraz Partnerów projektu (organizacje pozarządowe) m.in. kina plenerowe, pikniki sąsiedzkie, gry terenowe, wydarzenia sportowe. Powyższe wydarzenia skupiają rzesze mieszkańców Katowic mogących włączyć się do akcji;
  • organizację spotkań z wolontariuszami współpracującymi z MOPS Katowice zachęcających do udziału w akcji;
  • organizację spotkań edukacyjnych z zakresu zwiększenia świadomości wśród mieszkańców nt. wsparcia osób starszych, w tym sąsiadów połączona z akcją promocyjną kampanii społecznej.

Spot akcji zamieszczony jest na stronie: https://youtu.be/6n4llfLJY0

***************

XI edycja Festiwalu Organizacji Pozarządowych odbędzie się 11 września na katowickim Rynku – Plac nad Rawą.
Festiwal to doskonała okazja do tego żeby poznać działalność organizacji pozarządowych działających na terenie Katowic.
Wśród ponad 50 stoisk nie zabraknie atrakcji dla najmłodszych i tych nieco starszych – pojawią się animacje, zabawy plastyczne,
warsztaty, animacje, występy sceniczne i wiele, wiele innych. Będzie również okazja do wsparcia akcji charytatywnych.
Festiwalowe miasteczko działać będzie w godzinach od 12 do 18.
Tegoroczny Festiwal Organizacji Pozarządowych jest organizowane przez Miasto Katowice oraz Stowarzyszenie Jarmark Kultury
*****

Z okazji Święta Wojska Polskiego

Śląski Zarząd Wojewódzki Polskiego Komitetu Pomocy Społecznej składa serdeczne podziękowania

wszystkim żołnierzom oraz pracownikom resortu obrony narodowej

za wytężoną, ofiarną i pełną oddania służbę i pracę.

 

Szczególne podziękowania składamy:

13 Śląskiej Brygadzie Obrony Terytorialnej

34 dywizjonowi rakietowemu Obrony Powietrznej

za okazaną naszemu stowarzyszeniu pomoc w czasie pandemii COVID-19.

Wasza pomoc jest dla nas nieoceniona.

 

Niech ta trudna i odpowiedzialna służba będzie dla Was źródłem satysfakcji 

         i powodem do dumy, a wszystkim działaniom towarzyszy ludzka życzliwość.

 

 Polski Komitet Pomocy Społecznej

      Śląski Zarząd Wojewódzki w Katowicach

***************

Zapraszamy na IX Forum Seniora!

Ponownie spotkamy się w internecie już 29 czerwca

Dziennik Zachodni zaprasza na forum seniorów.

Szczegóły dostępne na stronie gazety:

https://dziennikzachodni.pl/zapraszamy-na-ix-forum-seniora-ponownie-spotkamy-sie-w-internecie-juz-29-czerwca/ar/c14-15661180

 

Wycieczka seniorów do Ochab (w dniu 11 czerwca 2021).

Miejski Rzecznik Konsumentów radzi:

NA CO UWAŻAĆ W RELACJI Z FIRMĄ ODDŁUŻENIOWĄ?

  • Zanim skorzystasz z oferty firmy oddłużeniowej – sprawdź, jaką pomoc oferuje.
  • Dokładnie zapoznaj się ze wszystkimi warunkami umowy i upewnij się ile i za co płacisz.
  • Uważaj, aby próbując wydostać się z pętli zadłużenia, nie wpaść w jeszcze większe tarapaty finansowe.

W czasie pandemii wiele osób ma problemy z zachowaniem płynności finansowej i spłatą zaciągniętych pożyczek czy kredytów. Na rynku reklamują się różnego rodzaju firmy oferujące pomoc w zmniejszeniu zadłużenia.

Na co zwrócić uwagę przed podpisaniem umowy z firmą oferującą usługi oddłużeniowe?

  • Bądź ostrożny przy zapoznawaniu się z ofertami pomocy w redukcji czy restrukturyzacji zadłużenia, ułatwieniach jego spłaty, możliwości wyzbycia się długu dzięki upadłości konsumenckiej, przeprowadzenia mediacji z pożyczkodawcami czy usuwania danych z biur informacji gospodarczej. Często na stronach internetowych czy przez telefon firmy zapewniają o wysokiej skuteczności działania, ale pobierają za to wysokie opłaty, nie gwarantując przy tym osiągnięcia sukcesu. Pamiętaj, że wiążące dla stron jest to, co zostało zapisane w umowie. Dlatego umowę czytaj zawsze uważnie – zwracaj uwagę, czy jasno opisano, w czym pomoże Ci firma, a także za co płacisz. Sprawdź, czy są w niej zawarte zobowiązania do doprowadzenia do zmniejszenia zadłużenia, czy też firma deklaruje, iż jedynie dołoży starań w pomocy konsumentowi.
  • OPŁATY. Zwróć uwagę, czy firma wymaga zapłaty już przed podpisaniem umowy i oceną twojej sytuacji finansowej oraz zadłużenia. Jeśli tak, sprawdź, czy w przypadku odmowy przyjęcia zlecenia firma zwróci pieniądze. Kolejna ważna kwestia to rodzaj prowizji – czy jest to opłata jednorazowa i w jakiej wysokości, czy też opłaty abonamentowe (np. miesięczne), a może firma dodatkowo przewiduje też wynagrodzenie „od sukcesu” (success fee). Wysokość opłat może zależeć od rozmiaru zadłużenia, w sprawie którego zobowiązuje się podjąć negocjacje. Tym samym ostateczna kwota, którą będziesz zobowiązany zapłacić firmie może okazać się bardzo wysoka i lepszym rozwiązaniem będzie pozostanie przy obecnej formule spłaty zobowiązań. Opłaty dla firmy oddłużeniowej to dodatkowe obciążenie dla budżetu domowego, niezależne od zobowiązań wynikających z dotychczasowego zadłużenia.
  • USŁUGI. Sprawdź, jakie usługi są rzeczywiście świadczone w ramach pobieranych opłat: czy są zdefiniowane ogólnie czy precyzyjnie, czy określono np. ilość godzin przeznaczoną na ich świadczenie, ilość sporządzonych pism, wyszczególniono inne czynności. Oceń zakres usług, czy dotyczą one jedynie wymiany korespondencji, czy też mają na celu doprowadzenie do zawarcia ugód. W drugim przypadku ważne jest, jaki termin daje sobie na to firma. Sprawdź, co stanie się z umową i opłatami, jeżeli nie osiągnie oczekiwanego skutku w negocjacji z twoim wierzycielem lub nawet nie podejmie działań w tym kierunku.
  • KONTROLA. Jeśli płacisz za usługę, powinieneś mieć możliwość sprawdzania postępów w jej realizacji. Upewnij się, czy firma gwarantuje raportowanie na ten temat, możliwość kontaktu i weryfikacji, czy usługa jest w ogóle realizowana.
  • WZAJEMNE FUNKCJONOWANIE UMÓW. Pamiętaj, że wciąż masz zawartą umowę kredytu i samo podpisanie kontraktu z firmą oddłużeniową nie wstrzymuje jej realizacji. Dowiedz się, czy i w jaki sposób firma gwarantuje realizację bieżących zobowiązań wynikających z powstałych długów czy też w inny sposób zamierza pomóc w spłacie zadłużenia. W pierwszym przypadku weryfikuj czy faktycznie to robi czy może jedynie wpłacasz pieniądze na jej konto a ona nie przekazuje ich kredytodawcy. Kontroluj spłaty u kredytodawcy. Upewnij się też w jaki sposób te środki zostaną rozliczone w przypadku zakończenia realizacji umowy. Ważne jest również, czy firma oddłużeniowa pozwala konsumentom na samodzielny kontakt z wierzycielem czy taką możliwość zastrzega tylko dla siebie.
  • WARUNKI UMOWY. Dokładnie przeczytaj umowę (nawet jeśli jest długa) i inne dokumenty oraz materiały dotyczące sposobu działania firmy oddłużeniowej. Zwróć uwagę m.in. na warunki i terminy wypowiedzenia kontraktu przez obie strony oraz sposoby rozliczenia wpłat w takiej sytuacji. Sprawdź, jakie grożą konsekwencje gdy rozwiążesz umowę – np. zatrzymanie wpłaconych pieniędzy, kary umowne.

 

Nie podejmuj pochopnie decyzji o skorzystaniu z usług firmy oferującej pomoc przy spłacie zadłużenia.

Wykorzystaj internet jako źródło informacji i poszukaj opinii o danej firmie.

Skorzystaj z pomocy prawnej lub rzecznika konsumentów przy analizie warunków umowy.

Więcej informacji na stronie www.uokik.gov.pl

Pomoc dla konsumentów:

Tel: 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl

 Dla mieszkańców Katowic: Miejski Rzecznik Konsumentów

Telefon: 32 25 93 846; 32 25 93 905

Mail: mrk@katowice.eu

Informacje dla konsumentów www.katowice.eu/mrk

Korespondencję proszę kierować na adres:

Urząd Miasta Katowice, 40-098 Katowice, ul. Młyńska 4

*****

Informujemy, że od 4 maja 2021 wznowione zostają spotkania w klubach seniora.

***

Urząd Miasta Katowice zachęca seniorów do rozliczania podatku dochodowego.

W załączeniu informacje o możliwości składania rozliczeń :

PIT-Info dla seniorow_ plakat A4[1] (1)

PIT – info dla seniorow[3] (1)

 

Z wielkim smutkiem informujemy, że zmarła pani Elżbieta Kryniewska wieloletnia Dyrektor Biura Polskiego Komitetu Pomocy Społecznej w Katowicach .
Uroczystości pogrzebowe odbędą się jutro 30 marca 2021, jednak ze względu na pandemię uczestniczyć w nich będzie jedynie najbliższa rodzina.
Składamy najszczersze kondolencje. Pani Elżbieta na zawsze pozostanie w naszej pamięci.

Ostrzeżenie przed oszustwami i wyłudzeniami wykorzystującymi pandemię koronawirusa:

Uruchomiona została SMS-ową rejestracja na szczepienia przeciwko chorobie COVID-19. Do rejestracji na szczepienie przeciw COVID-19 poprzez SMS przeznaczony jest tylko numer 664 908 556. Nie należy odpowiadać na SMS z innego numeru!

Nie wolno przesyłać numeru PESEL jeśli wcześniej nie zostało dokonane zgłoszenie na szczepienie na numer 664 908 556.

Należy być czujnym otrzymując wiadomość e-mail lub SMS o możliwości szczepienia poza kolejnością, po uiszczeniu opłaty klikając w link. Ministerstwo Zdrowia nie wysyła żadnych wiadomości dotyczących szczepień na koronawirusa nakłaniających do płatności. To próba wyłudzenia. Szczepienia przeciwko COVID-19 są dobrowolne i bezpłatne.

Pamiętaj:

  • Nie otwieraj wiadomości e-mail, jeśli nie wiesz, kto je wysłał.
  • Nawet jeśli znasz nadawcę, nie odpowiadaj, jeśli wiadomość e-mail wygląda dziwnie, jest z błędami ortograficznymi i nieuporządkowanym układem.
  • Nie klikaj w e-mailu czy w SMS żadnych łączy ani załączników, chyba że wiesz, że są bezpieczne.
  • Nie instaluj podejrzanych aplikacji sugerujących możliwość wykonania testu lub zdiagnozowania choroby przez internet.

Oficjalne informacje o szczepieniach: gov.pl/szczepimysie.

Uwaga: oszuści modyfikują znaną metodę wyłudzania pieniędzy „na wnuczka”, podając się za przedstawiciela służby zdrowia. Oszuści wmawiają, że potrzebna jest pilna wpłata pieniędzy na leczenie bliskiej osoby, która znalazła się w szpitalu z uwagi na ciężki stan wywołany zakażeniem koronawirusem. Po przekazaniu gotówki okazuje się, że bliska nam osoba wcale nie jest chora, a pieniądze są w rękach złodziei.

Uwaga: ostrzeżenie  przed fałszywymi szczepionkami. W internecie pojawiają się oferty szczepionek.  Pierwszy proceder polega na tym, że zamówione i opłacone nigdy nie dotrą do kupującego. W drugim, znacznie groźniejszym,  zamawiający otrzyma sfałszowanej szczepionkę, która może być niebezpieczna dla zdrowia.

Więcej informacji na stronie Centrum Informacji Konsumenckiej

https://cik.uke.gov.pl/news/oszustwa-na-szczepionke,232.html

film instruktażowy: https://www.youtube.com/watch?v=IxMZq0qkCgw&feature=emb_title

MIEJSKI RZECZNIK KONSUMENTÓW WYJAŚNIA:

Zakupy na pokazach

W trudnych czasach pandemii łatwiej wpaść w pułapkę i nabrać się na ofertę produktu lub usługi, które fałszywie obiecują ochronę zdrowia lub leczenie, np. dzięki działaniu rzekomych leków czy urządzeń. Z ostrożnością podchodźmy do reklam i nie dajmy się nabrać, nawet jeśli naciągacze podszywają się pod lekarzy, ekspertów, renomowane instytuty badawcze czy osoby „uzdrowione”.

Na tego typu nieuczciwe praktyki i oszustwa narażeni są szczególnie starsi konsumenci. To do nich sprzedawcy dzwonią, odwiedzają w domu lub zapraszają na pokazy. Stosują często różne sztuczki i manipulacje: złudzenie wyjątkowej okazji, fałszywy dług wdzięczności, zwodnicze wzbudzanie sympatii, rzekome rabaty i gratisy oraz konieczność podjęcia decyzji „tu i teraz”.

Nie chcesz dać się oszukać i stracić pieniędzy? Oto jak się możesz ochronić:

  • Dokładnie sprawdzaj oferty zwłaszcza te pochodzące od nieznanych ci osób czy organizacji.
  • Nie wierz w szybki, pewny efekt bez ryzyka.
  • Nie ulegaj presji dokonania natychmiastowych zakupów.
  • Bądź czujny na oferty sprzedawców, którzy zachwalają Ci jakiś produkt lub urządzenie.
  • Uważaj, jeśli ktoś dzwoni do ciebie z ofertą to może być dobrze przygotowany manipulator.
  • Daj sobie czas na decyzję jeśli ktoś każe ci ją podjąć natychmiast, bo okazja się nie powtórzy, najprawdopodobniej chce cię oszukać.
  • Czytaj dokumenty, pytaj o zdanie lub opinię swoich znajomych lub najbliższych.
  • Jeśli podejrzewasz oszustwo, zgłoś sprawę policji.

 

Pamiętaj: zawierając umowę poza lokalem przedsiębiorstwa masz prawo do namysłu!

W terminie 14 dni od zawarcia umowy możesz od niej odstąpić.

Umowa zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa to umowa zawarta:

– w miejscu, które nie jest lokalem danego przedsiębiorcy (np. w domu konsumenta, na prezentacji organizowanej w hotelu);

– w lokalu przedsiębiorstwa bezpośrednio po tym, jak nawiązano kontakt z konsumentem poza lokalem (np. zaproszenie z ulicy na pokaz w lokalu);

– podczas wycieczki zorganizowanej przez przedsiębiorcę, której celem jest promocja oraz zawieranie umów z konsumentami.

Najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli zawarcia umowy przedsiębiorca ma obowiązek podać w sposób jasny i zrozumiały m.in. :

– główne cechy świadczenia / opis produktu;

– swoje dane, w szczególności nazwa firmy, numer NIP, REGON, siedziba;

– adres poczty elektronicznej oraz numer telefonu;

– adres, pod którym konsument może składać reklamacje;

– łączą cenę świadczenia / produktu;

– procedurę rozpatrywania reklamacji;

– sposób i termin wykonania prawa odstąpienia od umowy, a także wzór formularza odstąpienia od umowy;

– koszty zwrotu rzeczy w przypadku odstąpienia od umowy, które ponosi konsument;

– obowiązek zwrotu przedsiębiorcy uzasadnionych kosztów związanych z odstąpieniem od umowy przy rozpoczęciu wykonywania usługi;

– wskazać wyjątki, w przypadku których nie przysługuje prawo odstąpienia od umowy lub w których konsument traci to prawo;

Konsument, który zawarł umowę na poza lokalem przedsiębiorstwa może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny. Jest to tzw. prawo do namysłu.

Przedsiębiorca musi niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni, zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy – do wysokości odpowiadającej najtańszej opcji przesyłki dostępnej w danej ofercie. Jeżeli konsument wybrał droższy środek transportu, nie otrzyma zwrotu różnicy między wartością wybranej dostawy a najtańszym sposobem dostawy. Przedsiębiorca może wstrzymać się ze zwrotem płatności do chwili otrzymania rzeczy z powrotem lub dostarczenia przez konsumenta dowodu jej odesłania.

Przedsiębiorca powinien zwrócić płatność przy użyciu takiego samego sposobu zapłaty, jakiego użył konsument. Przedsiębiorca może wstrzymać się ze zwrotem płatności do chwili otrzymania rzeczy z powrotem.

Konsument ma obowiązek niezwłocznie zwrócić rzecz przedsiębiorcy lub przekazać ją osobie upoważnionej przez przedsiębiorcę, nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy.

Konsument ponosi koszty zwrotu rzeczy (czyli np. przesyłki do sprzedawcy). Wyjątkiem jest sytuacja, w której przedsiębiorca zgodził się je ponieść lub odebrać osobiście.

Konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny. Kupujący ma prawo sprawdzić rzecz w taki sam sposób, w jaki robiłby to w sklepie stacjonarnym. Ale nie może jej normalnie użytkować. W przeciwnym razie musi liczyć się z tym, że zostanie obciążony dodatkowymi kosztami związanymi ze zmniejszeniem wartości towaru.

 

Szczegółowe informacje i opis przykładowych sytuacji można znaleźć na stronie internetowej

Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów  https://www.uokik.gov.pl/faq_umowy_zawierane_na_odleglosc.php

Porady dla mieszkańców Katowic:

Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów

Telefon: 32 25 93 846; 32 25 93 905

Korespondencję proszę kierować na adres:

40-098 Katowice; ul. Młyńska 4

Mail: mrk@katowice.eu

www.katowice.eu  zakładka „dla mieszkańca – załatw sprawę – miejski rzecznik konsumentów”

https://www.katowice.eu/dla-mieszka%C5%84ca/za%C5%82atw-spraw%C4%99/miejski-rzecznik-konsument%C3%B3w

 

 

 

 

MIEJSKI RZECZNIK KONSUMENTÓW OSTRZEGA:

SENIORZE, NIE DAJ SIĘ OSZUKAĆ

Ze względu na reżim sanitarny typowe pokazy, na które często zapraszani są seniorzy, nie mogą się odbywać. Przedsiębiorcy – naciągacze zmienili więc profil działalności i prowadzą sprzedaż telefoniczną. Starsi ludzie, z uwagi na pandemię, często całymi dniami siedzą sami w domu i są spragnieni kontaktów. Gdy zadzwoni do nich miła osoba chętnie podejmują rozmowę. W grudniu dodatkowo mogą być bardziej otwarci na różne oferty, by kupić prezenty dla bliskich.

 

Seniorze, pamiętaj, że „okazje” zbyt dobre, aby być prawdziwe

to często oszustwo i zamiast zyskać możesz stracić

  • Bądź czujny na oferty sprzedawców, którzy chcą przyjść do domu i przedstawić jakiś produkt lub urządzenie.
  • Uważaj, jeśli ktoś dzwoni z ofertą tajemniczego, leczniczego produktu lub urządzenia to pewnie dobrze przygotowany manipulator, który sprzedaje coś bezwartościowego.
  • Nie daj się zwieść wyjątkowej okazji, zwodniczej sympatii, specjalnemu rabatowi, ofercie gratis czy współczuciu ze względu na trudną sytuację życiową sprzedawcy.
  • Zanim podpiszesz dokumenty – przeczytaj, jeśli nie rozumiesz – nie podpisuj.
  • Daj sobie czas na decyzję jeśli ktoś każe ją podjąć natychmiast, bo okazja się nie powtórzy, najprawdopodobniej chce cię oszukać.
  • Pytaj o opinię znajomych lub najbliższych.
  • Nie udostępniaj swoich danych osobowych ani do logowania w banku czy numerów i pinów karty płatniczej.
  • Jeśli podejrzewasz oszustwo, zgłoś sprawę Policji.

Pomoc dla konsumentów:

Infolinia konsumencka: 801 440 220 lub 22 290 89 16
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl

Miejski Rzecznik Konsumentów dla mieszkańców Katowic

Telefon: 32 25 93 846; 32 25 93 905

Mail: mrk@katowice.eu

Informacje dla konsumentów www.katowice.eu  zakładka „dla mieszkańca – załatw sprawę – miejski rzecznik konsumentów”

Korespondencję proszę kierować na adres:

Urząd Miasta Katowice, 40-098 Katowice, ul. Młyńska 4

******************

W dniach 12-16 listopada Zarząd Miejski w Częstochowie koordynował akcję „Chryzantema” polegającej na nieodpłatnej dystrybucji kwiatów ciętych i doniczkowych, które nie zostały sprzedane przed świętem zmarłych ze względu na zamknięcie cmentarzy w związku z pandemią koronawirusa.

Rozdysponowanych zostało ok. 80 tys. kwiatów.


W związku z przypadającymi w dniach 1 i 20 października oraz 14 listopada
Międzynarodowym Dniem Osób Starszych
oraz Europejskim i Ogólnopolskim Dniem Seniora
składamy wszystkim Seniorom najserdeczniejsze życzenia z okazji ich święta.

Życzymy Państwu
długich lat życia w dobrym zdrowiu, pełnych rodzinnego ciepła, pogody ducha, satysfakcji oraz spełnienia wszystkich  marzeń.
Niech jesień życia będzie najlepszym czasem do spełnienia rzeczy niespełnionych,
a każdy dzień niech dostarcza Państwu wielu radości i uśmiechu na twarzy.

 

INFORMATOR DLA SENIORÓW

w dobie COVID-19

Decyzja Wojewody w prawie zawieszenia działalności klubów seniora od 20 października do odwołania:

Decyzja Wojewody 19.10.2020

 

Seniorze chroń Siebie, jeśli nie musisz NIE WYCHODŹ Z DOMU.

Skorzystaj z możliwości wsparcia przeznaczonego dla seniorów:

Podstawowa Opieka Zdrowotna – lekarz rodzinny (teleporady):

 Jeśli czujesz się źle i potrzebujesz porady lekarza zadzwoń do swojego lekarza rodzinnego  (POZ) i skorzystaj z porady przez telefon. Każdy z nas ma swojego lekarza rodzinnego – więc zapisz sobie jego numer w swoim telefonie, a dodatkowo na kartce i  trzymaj ją w widocznym miejscu.

Lekarz rodzinny (POZ) kieruje pacjentów z podejrzeniem zakażenia koronawirusem na wykonanie testu po rozmowie telefonicznej lub po badaniu bezpośrednim.

 Leki bez wychodzenia z domu:

 Jeśli otrzymałeś e-receptę na lek:

  1. Zapisz 4 cyfrowy kod.
  2. Zadzwoń do apteki. Podaj kod e-recepty. Poproś o podanie ceny leków.
  3. Zrób przelew na podane konto apteki. Pobierz potwierdzenie przelewu, zapisz je w telefonie, komputerze lub wydrukuj i wyślij na adres email apteki.
  4. Poproś wybraną osobę o odbiór leków z apteki podając kod e-recepty. Możesz skorzystać z pomocy przy odbiorze – zadzwoń na numer 32 251 69 00 (telefon czynny od poniedziałku do piątku w godz. 7.30 – 15.30), a wtedy dostarczymy Ci lekarstwa pod drzwi.

Zakupy na telefon lub paczka żywnościowo-higieniczna:

 Jeśli potrzebujesz pomocy w dokonaniu zakupów, skorzystaj z usługi Pogotowia Zakupowego.

Jeśli jesteś w trudnej sytuacji materialnej, skorzystaj z bezpłatnego pakietu żywności oraz środków higienicznych.

Zgłoszenia do Pogotowia Zakupowego lub Paczki są przyjmowane pod numerem Srebrnego Telefonu:

32 251 69 00  od poniedziałku do piątku w godz. 7.30 – 15.30

Oferujemy dwa rodzaje usług dla osób nieobjętych kwarantanną:

  • dla osób starszych, ubogich i wymagających wsparcia finansowego – bezpłatny pakiet żywności oraz środków higienicznych,
  • dla osób starszych, niepełnosprawnych posiadających własne środki finansowe – zakup żywności, środków higienicznych, w tym leków ze środków własnych oraz na zlecenie seniora.

Usługa realizowana jest przez pracowników Fundacji Wolne Miejsce, którzy są wyposażeni  w odpowiednie identyfikatory.

 Pomoc seniorom przebywającym na kwarantannie:

 Jeśli jesteś objęty domową kwarantanną i potrzebujesz wsparcia lub pomocy zadzwoń na numer Srebrnego Telefonu 32 251 69 00 (od poniedziałku do piątku w godz. 7.30 – 15.30) gdzie uzyskasz informacje o możliwościach otrzymania wsparcia czy pomocy będąc na kwarantannie.

 Godziny dla seniorów:

 Od poniedziałku do piątku w godzinach 10.00 do 12.00 zakupy w sklepach spożywczych, drogeriach, aptekach i na poczcie mogą robić wyłącznie osoby powyżej 60 roku życia.

 Wsparcie psychologiczne:

 Jeśli potrzebujesz wsparcia psychologicznego możesz korzystać z porad:

  • TELEFON ZAUFANIA DLA SENIORÓW

tel. 796 970 686 – dostępny w godzinach 16:00 – 19:00 (od poniedziałku do soboty)

  • Ośrodek Interwencji Kryzysowej Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Katowicach. Można nawiązać kontakt telefonicznie oraz mailowo:

tel. 32 251 15 99

tel. 32 257 14 82

tel. 669 777 008

tel. 601 158 007,

tel. 506 041 200,

tel. 506 041 100 z możliwością kontaktu przez komunikator WhatsApp i video

email: oik@mops.katowice.pl

Dyżury psychologów i interwentów w godzinach 8:00 – 19:00 (od poniedziałku do piątku).

Pomoc finansowa z pomocy społecznej lub usługi opiekuńcze:

 Jeśli potrzebujesz wsparcia finansowego z pomocy społecznej lub pomocy w formie usług opiekuńczych zadzwoń pod numer Srebrnego Telefonu 32 251 69 00 od poniedziałku do piątku w godz. 7.30 – 15.30, gdzie uzyskasz szczegółowe informacje kontaktowe oraz jak załatwić wszystkie formalności.

 „Srebrna Książka” w Katowicach

„Srebrna Książka” jest to nowy projekt miasta Katowice, polega on na dowożeniu do domu książek i audiobooków wypożyczonych katowickim seniorom, a także osobom niepełnosprawnym i chorym.

Bibliotekarz dostarczy nieodpłatnie, w umówionym z Czytelnikiem terminie wybrane książki pod adres jego zamieszkania na okres do 30 dni, z możliwością przedłużenia terminu zwrotu telefonicznie lub pocztą elektroniczną. Jednorazowo można wypożyczyć do 5 pozycji.

Wypożyczanie książek w ramach usługi odbywa się poprzez zgłoszenie telefoniczne – numer telefonu 502 28 88 28.

**********************************************************************************************

Z okazji 101 rocznicy Powstania Śląskiego  Zarząd Miejski w Tychach reprezentowany przez

panią prezes Lucynę Zemłę złożył kwiaty pod  pomnikiem ku czci poległych Powstańców Śląskich.

 

 

Zapisz

Zapisz